poniedziałek, 16 marca 2020

Ostara/Wielkanoc - Rytuały Świąteczne

RYTUAŁ OSTARA
DLA OSÓB PRAKTYKUJĄCYCH W POJEDYNKĘ

Cel:
Przywołanie czterech żywiołów oraz Boga i Bogini i proszenie ich o
przychylność i pomoc w przywróceniu równowagi życiowej.

Miejsce:
Na zewnątrz – jeśli pogoda nie jest wystarczająco dobra, może cię rozpraszać
albo w inny sposób przeszkadzać w odprawianiu rytuału. Wówczas znajdź
odpowiednie miejsce wewnątrz budynku.

Potrzebne przedmioty:
Ołtarz udekorowany reprezentacjami ziemi, powietrza, wody, ognia oraz
Boga i Bogini.

Przygotowania przed rytuałem:

Przygotuj swój ołtarz i upewnij się, że zawiera on reprezentacje czterech
żywiołów (ziemi, powietrza, wody i ognia) oraz Boga i Bogini. Symboliczne
przedstawienia czterech żywiołów powinny być tak podobne do każdego z
elementów, jak to tylko możliwe. Na przykład dla przedstawienia wody użyj
prawdziwej wody. Możesz zrobić specjalną wodę księżycową – przeznaczoną
do odprawiania rytuałów – zostawiając wodę w przezroczystym szklanym
naczyniu na całą noc na zewnątrz w czasie pełni księżyca. W roli ziemi może
wystąpić garść sadzy, sól albo piasek. Płonące kadzidło będzie doskonałe do
reprezentowania powietrza. Jeśli nie odpowiada ci zapach kadzidła albo dym,
możesz w zamian unosić w dłoniach pióro. Ogień to ogień – może przybrać
postać świecy albo nawet małej pochodni. Jeśli chodzi o przedstawienia Boga
i Bogini, to mogą nimi być statuetki, obrazy, a nawet świece: srebrna dla
Bogini i złota dla Boga.

Nadaj swemu ołtarzowi przyjemny wygląd, dekorując go wykonanym
przez siebie rękodziełem oraz stosując inne pomysły, które przyjdą ci do
głowy. Pamiętaj jednak, że jest to miejsce, gdzie oddajesz cześć swoim
bóstwom. Poświęć trochę czasu, aby ozdobić ołtarz w sposób, jaki spodoba
się zarówno im, jak i tobie. Pokaż, że ma to dla ciebie istotne znaczenie.
Dołącz także stosowne ofiary z listy opisanej w poprzednim rozdziale. (Post : Modlitwy i Wezwania)

Rytuał:

Zacznij od zakreślenia swego kręgu. Potem przywołaj cztery żywioły w
opisany poniżej sposób.
Rozpocznij od kierunku wschodniego. Patrząc na wschód i trzymając
reprezentację powietrza w dłoniach, powiedz:

Święte powietrze, błogosławione przez Boginię
I strażnice wschodu,
Dołącz do mnie dzisiejszego wieczoru
W ten święty dzień
Zrównania dnia
Z nocą.

Przejdź w kierunku południa. Patrząc na południe i trzymając reprezentację
ognia w dłoniach, powiedz:

Święty ogniu, błogosławiony przez Boginię
I strażnice południa,
Dołącz do mnie dzisiejszego wieczoru
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Przejdź na zachód. Patrząc w jego kierunku i trzymając w dłoniach
reprezentację wody, powiedz, co następuje:

Święta wodo, błogosławiona przez Boginię
I strażnice zachodu,
Dołącz do mnie dzisiejszego wieczoru
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnie przejdź na północ. Patrząc w jej kierunku oraz trzymając w
dłoniach reprezentację ziemi, powiedz tak:

Święta ziemio, błogosławiona przez Boginię
I strażnice północy,
Dołącz do mnie dzisiejszego wieczoru
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnie zaproś Boginię, aby dołączyła do ciebie. Trzymając jej
reprezentację w powietrzu albo zapaloną dla niej świecę, powiedz, co
następuje:

Dziewicza Bogini, która wkrótce zostaniesz matką,
znana pod wieloma imionami,
Przywołuję dziś twoją obecność, w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia z nocą,
W tym dniu początku,
Abyś dołączyła do mnie w świętowaniu
i radowaniu się z poczęcia
Syna, dziecka słońca, które z każdym dniem
będzie stawać się silniejsze,
Aż do swoich narodzin w dniu sabatu Yule.
Bogini ziemi, bogini wszystkich żywych stworzeń,
Bogini wiosny,
Dołącz do mnie teraz.

Teraz przystąp do zaproszenia Boga. Trzymając jego reprezentację albo
zapaloną dla niego świecę w powietrzu, powiedz:

Potężny Panie, który wkrótce zostaniesz ojcem,
znany pod wieloma imionami,
Przywołuję dziś twoją obecność, w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia i nocy,
W tym dniu początku,
Abyś dołączył do mnie w świętowaniu
i radowaniu się z poczęcia
Syna, twojego syna, który stanie się tobą
w czasie sabatu Yule,
Dniu swoich narodzin.
Boże ziemi, boże wszystkich żywych stworzeń, boże wiosny,
Dołącz do mnie teraz.

Poświęć chwilę na skupienie, zanim będziesz kontynuować, a kiedy będziesz
gotowa, powiedz:

Dzisiaj jest Dzień Wiosennego Zrównania Dnia z Nocą.
To dzień, w którym ziemia się budzi
wraz z płynącymi znowu strumieniami.
Soki płyną w drzewach,
Głosząc wszem i wobec nadejście nowego życia.
Śnieg się topi, trawa zaczyna zielenieć,
A kwiaty wkrótce będą wydzielać zapachy w unoszącą je bryzę.
Ziemia ożyła po raz kolejny.
Dzisiaj jest dzień równowagi i dzień rozpoczynania na nowo.
Światło i ciemność pozostają w harmonii.
Dzień dzisiejszy przynosi zaranie nowej wiosny.
Tak jak każde zakończenie przynosi nowy początek,
Każdy nowy początek będzie także miał swój koniec.
Dziś ziemia zaczyna się budzić ze swego snu
A nowy rok wzrostu i rozwoju znów się rozpoczyna.
Dzień dzisiejszy przynosi zaranie świeżej wiosny,
Nowego roku i nowego życia.
Ziemię wprawiają w ruch: proces wzrastania, zmieniania się,
Rozwijania się, ponowne zmienianie się i w końcu umieranie.
Ale na dziś: przynosi zaranie wiosny.
Tak jak ziemia rozpoczyna swój cykl nowego życia,
Tak i ja muszę zacząć swój cykl nowego życia.
Tak jak ziemia pozostaje w równowadze ze słońcem i księżycem,
Z dniem i nocą,
Tak i ja muszę pozostać w równowadze ze światem,
z moim otoczeniem,
Z moimi bóstwami i z moim własnym ja.
Każda część mojego życia – duch, umysł, ciało i dusza –
Musi uzyskać równowagę, tak aby nie przeciążać żadnej z nich,
Tak aby wszystkie odgrywały równie ważną rolę w moim życiu.
W chwili, gdy odprawiam tę medytację,
proszę o wskazówki i kierunek
I abyście wskazali mi obszary,
które wymagają mojej szczególnej uwagi
I naprawy, aby osiągnęły równowagę, jakiej pragnę.

W tym momencie odpraw „Medytację dla oceny równowagi życiowej”, która
została opisana w poprzednim rozdziale. Upewnij się, że wszystkie zapalone
świece stoją w bezpiecznym miejscu podczas jej odprawiania. Kiedy
skończysz, poświęć kilka chwil na zebranie myśli, a potem kontynuuj rytuał,
wypowiadając następujące słowa:

Wiem, że moje życie musi poddać się pewnym zmianom
Po to, aby powrócić do równowagi, tak jak to być powinno.
Obszary mojego życia, które potrzebują przywrócenia harmonii, to:
(Tutaj wypisz to, czego się dowiedziałaś ze swojej medytacji).
Aby przywrócić tę równowagę,
Tej wiosny mam nowy początek, który chcę wykorzystać,
Więc proszę mego Pana i Panią, aby prowadzili mnie moją drogą.

Poświęć chwilę, aby pomyśleć o nowych rzeczach, których pragniesz.
Możesz je zapisać, jeśli chcesz, albo zrób listę w myślach, ale upewnij się, że
pamiętasz je wszystkie, kiedy będziesz potrzebowała je przywołać. Kiedy
twoja lista jest już gotowa, powróć do rytuału:

Nowe rzeczy, do których się przygotowuję
i które deklaruję wypełnić, to:
(Teraz przeczytaj albo wyrecytuj swoją listę).
Te oto zmiany są potrzebne i pożądane, aby przywrócić
Pełną równowagę mnie i mojemu życiu.
Proszę o siłę i przewodnictwo w czasie,
Kiedy przemierzam swoją drogę,
Która leży tuż przede mną.
Zmiany nie zawsze są łatwe, ale mogą prowadzić do ważniejszych
I lepszych okoliczności,
Zatem będę ciężko pracować, aby uczynić te zmiany częścią
Mojej codzienności, aby zapewnić
Osiągnięcie równowagi i stałości w moim życiu.
Rozpoczynanie nowych rzeczy może być trudne,
Ale muszę mieć siłę, aby doprowadzić je do końca.
Siła płynąca ze starego roku trwa nadal
I otwiera się na nowy rok.
Będę praktykować medytację, by dowiedzieć się,
Co przyszłość chowa dla mnie w zanadrzu.
Będę rozpoczynać tę praktykę właśnie teraz,
W tym czasie i w tej przestrzeni.

Teraz odpraw „Medytację na nowy początek” opisaną w poprzednim
rozdziale. Kiedy już skończysz, poświęć kilka chwil, aby pozbierać myśli,
zanim zaczniesz kontynuować rytuał:

Chociaż moja ścieżka może nie zawsze być jasna,
I czasem moja przyszłość może wydawać się mglista,
Będę dalej podążać swoją drogą, o której wiem,
Że powinnam nią podążać.
Będę ciężko pracować nad tym,
Aby osiągnąć i zrealizować swoje cele,
I będę nadal stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej,
Nigdy się nie wycofując ani nie poddając.
Jeśli potknęłabym się i upadła,
Podniosę się z powrotem do pionu i będę kontynuować,
Począwszy od miejsca, gdzie przerwałam.
Nie pozwolę, by problemy ściągały mnie w dół i odwodziły
Od podążania naprzód wybraną przeze mnie ścieżką.
Będę dalej walczyć o to, czego potrzebuję,
I toczyć bój o moje wewnętrzne i zewnętrzne wyzwania,
Kiedy będą się starać
Mnie zatrzymać albo spowolnić.
Nie będę słuchać sceptycznych uwag tych, który mnie otaczają.
Będę się otaczać ludźmi, którzy są chętni,
Aby mnie wspierać i stać za mną.
Będę otaczać się tymi, którzy czują tak jak ja
I którzy ochoczo pracują, aby osiągnąć swe cele
W ten sam sposób.
Będę wspierać tych, którzy wspierają mnie.
Będę pomagać tym, którzy są w potrzebie,
Jak również wspierać ich na ich drodze.
Pora wiosenna to czas sadzenia nasion,
A to są nasiona, które zasiałam wewnątrz siebie.
Pora wiosenna to czas nadziei.
To czas na pragnienie.
Jest to czas na nowe pomysły i inspirację.
Będę kroczyć ręka w rękę z Panem i Panią,
Podążając swoją ścieżką,
Kiedy oboje będą szli po obu moich stronach.
Będę słuchać ich wskazówek z wdzięcznością i przyjemnością.
Pozwolę odejść ciemności przeszłości i zdam sobie sprawę,
że niepewność nie zawsze jest wrogiem,
Ale wręcz może być moim przyjacielem.
Oby nadchodzące światło oświetliło ścieżkę,
Która otwarła się przede mną.
Będę przytulać wiarę do siebie i chronić ją w swoich ramionach.
Panu i Pani składam te ofiary.

Unieś swoje ofiary w powietrze i ogłoś, co one symbolizują:

Składam te ofiary, aby uczcić miłość i oddanie,
które pragnę wyrazić,
I podziękować Panu i Pani
Za ich wskazówki, miłość i wsparcie.
Tymi darami oddaję wam hołd.
(Teraz odłóż dary z powrotem na ołtarz).
Czas na zmiany jest właśnie teraz, dlatego poczyniłam
Zobowiązanie, aby wprowadzić je w swoje życie.

Następnie podnieś reprezentację Boga i wypowiedz słowa:

Mój Panie, dziękuję ci za twoją obecność i miłość.
Żegnam cię w moim oddaniu.
Opuść mnie zgodnie ze swą wolą.
(Jeśli twoją reprezentacją jest świeca, zdmuchnij ją teraz).
Następnie podnieś reprezentację Bogini i powiedz następujące słowa:
Moja Pani, dziękuję ci za twoją obecność i miłość.
Żegnam cię w moim oddaniu.
Opuść mnie zgodnie ze swą wolą.
(Jeśli twoją reprezentacją jest świeca, to zdmuchnij ją teraz).

Obróć się w kierunku wschodnim i powiedz:

Strażnico wschodu,
Błogosławione powietrze,
Które utrzymujesz nas przy życiu,
Opuść mnie zgodnie ze swą wolą.

Teraz obróć się w kierunku południa i powiedz:

Strażnico południa,
Błogosławiony ogniu,
Który przynosisz nam ciepło,
Opuść mnie zgodnie ze swą wolą.

Następnie obróć się w kierunku zachodu i powiedz:

Strażnico zachodu,
Błogosławiona wodo,
Źródło życia,
Żegnam cię w moim oddaniu.
Opuść mnie zgodnie ze swą wolą.

Na koniec obróć się w kierunku północy i powiedz:

Strażnico północy,
Błogosławiona ziemio,
Domu, gdzie wzrastają wszystkie nasiona,
Opuść mnie teraz zgodnie ze swą wolą.
Krąg będzie otwarty, lecz nie zostanie przerwany.

RYTUAŁ OSTARA DLA KOWENU
ALBO INNEJ WIĘKSZEJ GRUPY

Poniższy rytuał różni się od poprzedniego, ponieważ uczestniczy w nim
większa liczba osób. Kiedy grupa ludzi przystępuje do rytuału, uczestnicy nie
chcą tylko stać wokół i słuchać, jak jedna lub dwie osoby rozmawiają albo
mruczą zaklęcia monotonnym głosem. Wówczas byłoby to kazanie, a nie
rytuał angażujący wszystkich uczestników, i nie ekscytowałoby to nadmiernie
ludzi. Chociaż ten rytuał będzie miał te same motywy przewodnie i niektóre
aspekty co rytuał dla osób praktykujących w pojedynkę, to jednak będzie
przedstawiany w nieco inny sposób. Zgodnie z tą metodą wszyscy mogą brać
aktywny udział w rytuale, zamiast być tylko biernymi słuchaczami w czasie,
kiedy inni rozmawiają.
Jedną z zalet rytuałów grupowych jest to, że nie musisz robić wszystkiego
osobiście. Zadania związane z przygotowaniami, odbywaniem samego
rytuału oraz sprzątaniem po nim mogą być delegowane do wykonania innym
osobom.

Cel:

Przywołanie czterech żywiołów oraz Boga i Bogini i proszenie ich o
przychylność i pomoc w przywróceniu równowagi życiowej.

Miejsce:

Na zewnątrz – jeśli pogoda nie jest wystarczająco dobra, może cię to
rozpraszać albo w inny sposób przeszkadzać w odprawianiu rytuału.
Wówczas znajdź odpowiednie miejsce wewnątrz budynku.

Potrzebne przedmioty:

Trzy ołtarze udekorowane reprezentacjami ziemi, powietrza, wody, ognia
oraz Boga i Bogini.

Przygotowania przed rytuałem:

Na początku będziesz potrzebować trzech osobnych ołtarzy. Niech będą od
siebie tak daleko, jak to możliwe. Jeśli masz mało miejsca, możesz być
zmuszona ustawić je blisko siebie, ale wówczas postaraj się, żeby w miarę
możliwości stały w innych kierunkach. Jeśli jesteś w stanie odprawić rytuał
na zewnątrz, zrób użytek z przestrzeni i rozmieść je w odpowiednio dużej
odległości.

Pierwszy ołtarz jest przeznaczony dla czterech żywiołów i bóstw.
Powinien zawierać ich reprezentacje wybrane przez grupę. Symboliczne
przedstawienia czterech żywiołów powinny być tak podobne do każdego z
elementów, jak to tylko możliwe. Na przykład dla przedstawienia wody użyj
prawdziwej wody. Możesz zrobić specjalną wodę księżycową – przeznaczoną
do odprawiania rytuałów – zostawiając wodę w przezroczystym szklanym
naczyniu na całą noc na zewnątrz w czasie pełni księżyca. W roli ziemi może
wystąpić garść sadzy, sól albo piasek. Płonące kadzidło będzie doskonałe do
reprezentowania powietrza. Jeśli członkom grupy nie odpowiada zapach
kadzidła albo dym, można w zamian unosić w dłoniach pióro. Ogień to ogień
– może przybrać postać świecy albo nawet małej pochodni. Jeśli chodzi o
przedstawienia Boga i Bogini, to mogą nimi być figurki, obrazy, a nawet
świece: srebrna dla Bogini i złota dla Boga.
Każdy członek kowenu powinien być odpowiedzialny za jakiś rodzaj
dekoracji. Użyj któregokolwiek rękodzieła zaproponowanego w tej książce,
wykorzystaj także inne pomysły, aby udekorować ołtarz i nadać mu
przyjemny dla oka wygląd. Jest to w końcu miejsce, do którego twoja grupa
przychodzi, aby oddać cześć bóstwom. Poświęć trochę czasu, aby ołtarz
wyglądał ładnie z korzyścią zarówno dla bóstw, jak dla całej grupy. Pokaż, że
ma to dla ciebie istotne znaczenie. Przygotuj również jedną lub dwie ofiary z
listy opisanej w poprzednim rozdziale. Rzecz jasna może to być również
zadanie dla kogoś innego.
Drugi ołtarz będzie ołtarzem równowagi. Powinien on pokazywać, że
każda rzecz ma swoje przeciwieństwo i że wprowadza to harmonię w całym
wszechświecie. Może to być na przykład obrazek lub figurka przedstawiająca
księżyc i słońce albo rodzaj skali czy wagi, na której jednej szali kładziesz
ciężarki, a na drugiej ważony przedmiot w taki sposób, aby się wzajemnie
równoważyły. Ten ołtarz powinien być nadzorowany przez jedną lub dwie
osoby, które będą kierowały kolejnymi czynnościami, jakie będą miały
miejsce podczas rytuału.
Trzeci ołtarz to ołtarz nowych początków. Powinien on zawierać
reprezentacje idei rozpoczynania nowych rzeczy. Pewne dekoracje na sabat
Ostara korespondują z tą ideą, a są nimi jajka albo małe zwierzątka, np.
kurczątka i króliczki. Na ołtarzu powinny się także znaleźć listy nowych
początków spisane przez każdego członka grupy z osobna. Dopilnuj, aby
uczestnicy spisali swoje listy z wyprzedzeniem na ładnym ozdobnym
papierze. Świetnym dodatkiem byłyby tutaj tablice marzeń[51], które również
powinny być zrobione odpowiednio wcześniej. Możesz także uprzedzić
uczestników, aby przynieśli ze sobą potrzebne rzeczy albo urządzić warsztaty
przed rytuałem, aby wykonali je tego samego dnia. Trzeci ołtarz powinien
być nadzorowany przez jedną lub dwie osoby, które będą kierowały
kolejnymi czynnościami, jakie będą miały miejsce podczas rytuału.

Rytuał:

Przed odprawieniem rytuału grupowego musisz znaleźć sposób na
oczyszczenie każdego z uczestników, zanim wejdzie on w obręb świętej
przestrzeni. Liczba osób zdecyduje o tym, jak to zrobisz. W przypadku
mniejszych grup możesz oznaczyć lub namaścić każdą osobę oczyszczającym
olejkiem tuż przed jej wejściem do świętego kręgu. Jednak jeśli gościsz
większą grupę, to publiczny rytuał będzie trudny do odprawienia, gdy trzeba
będzie namaszczać na przykład sześćdziesiąt osób. W takiej sytuacji możesz
użyć pojemników ognioodpornych – takich jak kotły – do palenia szałwii po
obu stronach wejścia. W ten sposób każdy uczestnik będzie musiał przejść
przez dym. Zamiast szałwii możesz umieścić w kotłach tabletki węgla
drzewnego i skropić je kilkoma kroplami olejku, a ludzie, wchodząc do
pomieszczenia, będą musieli przejść przez dym. Aby to zrobić, możesz
potrzebować kogoś, kto będzie stał przy kotle i dodawał kropli olejku za
każdym razem, kiedy dym zacznie zanikać.
Kiedy już wszyscy wstąpili w świętą przestrzeń, trzeba zakreślić krąg
wokół grupy. Zazwyczaj dokonuje tego najwyższy kapłan, najwyższa
kapłanka albo oboje. Jeżeli twoja grupa nie stosuje systemu hierarchii, to
właściwie każdy może zakreślić krąg.
Następnie będziecie przywoływać żywioły. Każdy z nich powinna
przywołać inna osoba.
Rozpocznij od osoby wzywającej żywioł powietrza. Powinna ona wziąć
reprezentację powietrza w dłonie i unieść ją, aby każdy mógł ją zobaczyć;
potem poprosić uczestników rytuału, aby wraz z nią/nim zwrócili się twarzą
w kierunku wschodu. Kiedy wszyscy będą gotowi, wybrana osoba powinna
powiedzieć:

Święte powietrze, błogosławione przez Boginię
I strażnice wschodu,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnie kolejna osoba bierze w dłonie reprezentację ognia i trzyma ją
wysoko, aby każdy mógł ją zobaczyć; potem prosi, aby wraz z nią wszyscy
zwrócili się twarzą w kierunku południa, a kiedy uczestnicy są gotowi, mówi:

Święty ogniu, błogosławiony przez Boginię
I strażnice południa,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Dalej kolejna osoba powinna wziąć w dłonie reprezentację wody i
trzymając ją, aby każdy mógł ją zobaczyć, poprosić, aby wraz z nią zwrócili
się twarzą w kierunku zachodu. Jeśli już wszyscy to zrobili, wybrana osoba
powinna przemówić:

Święta wodo, błogosławiona przez Boginię
I strażnice zachodu,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

W końcu następna osoba powinna wziąć reprezentację ziemi i trzymając
ją wysoko w dłoniach, poprosić, aby wszyscy zwrócili się twarzą w kierunku
północy. Kiedy uczestnicy już to zrobią, wybrana osoba mówi:

Święta ziemio, błogosławiona przez Boginię
I strażnice północy,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnym krokiem będzie zaproszenie Bogini, aby dołączyła do grupy.
Zazwyczaj dokonuje tego najwyższa kapłanka albo najwyższy kapłan, ale nie
musi tak być. Wybrana osoba powinna trzymać w powietrzu reprezentację
Bogini albo zapalić przeznaczoną jej świecę i wypowiedzieć następujące
słowa:

Dziewicza Bogini, która wkrótce zostaniesz matką,
znana pod wieloma imionami,
Przywołujemy dziś twoją obecność, w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia i nocy,
W dniu nowych początków,
Abyś dołączyła do nas w świętowaniu
i radowaniu się z poczęcia
Syna, dziecka słońca, które staje się silniejsze
Z każdym dniem, aż do chwili swoich narodzin
w czasie sabatu Yule.
Bogini ziemi, bogini wszystkich żywych stworzeń,
Bogini wiosny,
Dołącz do nas teraz.

Na koniec zaproście Boga. I znowu – często robi to arcykapłan albo
arcykapłanka, ale ktokolwiek będzie dokonywał przywołania, powinien
trzymać w powietrzu reprezentację Boga albo zapalić dla niego świecę, i
powiedzieć:

Potężny Panie, który wkrótce zostaniesz ojcem,
znany pod wieloma imionami,
Przywołujemy dziś twoją obecność, w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia i nocy,
W dniu nowych początków,
Abyś dołączył do nas w świętowaniu
i radowaniu się z poczęcia
Syna, twojego syna, który stanie się tobą w czasie sabatu Yule,
W dniu swoich narodzin.
Boże ziemi, boże wszystkich żywych stworzeń,
boże wiosny,
Dołącz do nas teraz.

Jeśli masz najwyższego kapłana albo najwyższą kapłankę, to jedno z nich
powinno teraz przejąć władzę, w przeciwnym razie ktoś inny obejmuje
prowadzenie dla kolejnej części rytuału. Wybrana osoba powinna pewnie
kroczyć dookoła i z ożywieniem mówić, co następuje:

Dzisiaj jest Dzień Wiosennego Zrównania Dnia i Nocy.
To dzień, w którym ziemia się budzi wraz
z płynącymi znowu strumieniami.
Soki płyną w drzewach,
Głosząc wszem i wobec nadejście nowego życia.
Śnieg się topi, trawa zaczyna zielenieć,
A kwiaty wkrótce będą wydzielać zapachy w unoszącą je bryzę.
Ziemia ożyła po raz kolejny.
Dzisiaj jest dzień równowagi i dzień rozpoczynania na nowo.
Światło i ciemność pozostają w harmonii.
Dzień dzisiejszy przynosi zaranie nowej wiosny.
Tak jak ziemia rozpoczyna swój cykl nowego życia,
Tak i my musimy zacząć nasz cykl nowego życia.
Tak jak ziemia pozostaje w równowadze
ze słońcem i księżycem,
Z dniem i nocą,
Tak i my musimy pozostać w równowadze ze światem,
z naszym otoczeniem,
Z naszymi bóstwami i z naszym własnym ja.

W tym momencie osoba (lub osoby), która nadzoruje ołtarz równowagi,
powinna przejąć prowadzenie rytuału i powiedzieć:

Każda część naszego życia – duch, umysł, ciało i dusza –
Musi uzyskać równowagę, tak aby nie przeciążać żadnej z nich,
Tak aby wszystkie one odgrywały
równie ważną rolę w naszym życiu.
Poświęćcie teraz chwilę, aby podejść do ołtarza
I wpatrywać się w symbole równowagi.
Medytujcie krótko na temat tych rzeczy w waszym życiu,
które są pozbawione równowagi.

Osoby nadzorujące ołtarz powinny w dalszym ciągu zapraszać ludzi do
podejścia do niego. Kiedy wszyscy uczestnicy już podejdą, prowadzący
zadają im pytania w rodzaju: „Co w twoim życiu jest pozbawione
równowagi” albo „Jakie obszary przejęły władzę nad twoim życiem, a jakich
zdecydowanie brakuje?”. Liczba osób uczestniczących w rytuale zdecyduje o
tym, ile czasu będzie trzeba na to przeznaczyć. Większej ilości ludzi
odpowiadanie na pytania może zająć kilka minut, natomiast grupa licząca
kilka tylko uczestników będzie w stanie zebrać się wokół ołtarza
równocześnie.
Jeśli już każdy uczestnik miał szansę zbliżyć się do ołtarza, osoba
nadzorująca powinna zakończyć tę część rytuału, wypowiadając następujące
słowa:

Pewne zmiany muszą zajść po to,
Abyśmy mogli przywrócić nasze życie
Do równowagi, tak jak to być powinno.
Aby odnowić tę równowagę,
Musimy tej wiosny rozpocząć nowe rzeczy, których pragniemy,
I prosimy naszego Pana i Panią,
Aby prowadzili nas na naszej drodze.

W tym momencie osoby nadzorujące ołtarz nowych początków powinny
przejąć prowadzenie rytuału i powiedzieć, co następuje:

Nowe początki są potrzebne, aby móc dokonać koniecznych zmian w naszym
życiu.
Poświęćcie teraz chwilę na to, aby podejść do ołtarza
I popatrzeć na symbole nowego początku.
Pomedytujcie krótko na temat nowych rzeczy,
które musicie rozpocząć w swoim życiu.

Osoby nadzorujące kontynuują zapraszanie ludzi do ołtarza i zadają im
pytania w rodzaju: „Jakie masz plany dotyczące rozpoczęcia czegoś
nowego?” albo „Jakich zmian chcesz dokonać w swoim życiu?”. Jeśli już
wszyscy mieli szansę, aby podejść do ołtarza, ta część rytuału powinna zostać
zamknięta słowami:

Te zmiany, które zostały przyniesione dzisiaj
w umysłach naszych ludzi,
Są potrzebne i pożądane do tego,
aby przywrócić pełną harmonię w naszym życiu.
Prosimy o siłę i przewodnictwo,
kiedy podążamy naszą drogą,
Która otwiera się tuż przed nami.
Zmiany nie zawsze są łatwe, ale mogą wieść do ważniejszych
I lepszych okoliczności,
Dlatego będziemy ciężko pracować,
aby uczynić te zmiany częścią
Naszej codzienności i by upewnić się,
Że równowaga została osiągnięta
i pozostaje stałym elementem naszego życia.

Osoba prowadząca rytuał powinna ponownie przejąć kontrolę i powiedzieć
następujące słowa:

Nowe początki mogą być trudne,
Ale mamy siłę, aby mieć wgląd w to, co nadejdzie.
Siła pochodząca ze starego roku trwa nadal
I wkracza w nowy rok.
Chociaż nasza ścieżka nie zawsze może być jasna
I czasami nasza przyszłość może wydawać się mglista,
Będziemy nadal podążać swoją drogą,
O której wiemy, że powinniśmy nią pójść.
Będziemy ciężko pracować, aby wytrwać i zrealizować nasze cele
I zawsze sięgać wzrokiem coraz dalej i dalej,
Zarazem nigdy się nie wycofując i nie poddając.
Wiosna to czas sadzenia nasion,
A te nasiona zasialiśmy w swoich wnętrzach.
Wiosna to czas nadziei. To jest czas na pragnienie.
To czas na nowe pomysły i inspirację.
Będziemy kroczyć ręka w rękę z Panem i Panią,
Podążając naszą ścieżką,
I będziemy kierować się ich wskazówkami
Z wdzięcznością i przyjemnością.
Panu i Pani zanosimy swoje ofiary.

Teraz podnieś ofiary w powietrze i ogłoś, czym są:

Ofiarujemy te podarki, aby uczcić swą miłość i oddanie,
Które pragniemy okazać,
I podziękować Panu i Pani
Za ich wskazówki, miłość i wsparcie.
Wraz z tymi podarunkami oddajemy wam cześć.

Teraz odłóż ofiary z powrotem na ołtarz.

Czas na zmiany jest teraz i powzięliśmy nasze
Postanowienia, aby je wprowadzić w życie.

Prowadzący rytuał będzie teraz trzymać reprezentację Boga i powie:

Panie nasz, dziękujemy ci za twoją obecność i miłość.
Żegnamy cię w swoim oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

(Jeśli reprezentacją jest świeca, to teraz można ją zdmuchnąć).

Prowadzący rytuał trzyma reprezentację Bogini i mówi:

Pani nasza, dziękujemy ci za twoją obecność i miłość.
Żegnamy cię w naszym oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.
(Jeśli reprezentacją jest świeca, to należy ją teraz zdmuchnąć).

Osoba wybrana do kierunku wschodniego powinna w tym momencie polecić
wszystkim zwrócenie się twarzą w stronę wschodu, a potem wyrzec słowa:

Strażnico wschodu,
Błogosławione powietrze,
Które trzymasz nas wszystkich przy życiu,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Następnie osoba wyznaczona do kierunku południowego powinna polecić
wszystkim uczestnikom zwrócenie się twarzą w kierunku południa, a potem
wypowiedzieć słowa:

Strażnico południa, Błogosławiony ogniu,
Który przynosisz nam wszystkim ciepło,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Dalej osoba opiekująca się kierunkiem zachodnim instruuje wszystkich, aby
zwrócili się twarzą w kierunku zachodu, a potem wygłasza kwestię:

Strażnico zachodu,
Błogosławiona wodo,
Źródło życia,
Żegnamy cię w naszym oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

W końcu osoba, której przypadł kierunek północny, powinna nakazać
wszystkim zwrócenie się w kierunku północy, po czym wypowiedzieć
kwestię:

Strażnico północy,
Błogosławiona ziemio,
Domu, w którym wzrastają wszystkie nasiona,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Na koniec każdy z uczestników powinien powiedzieć:

Krąg będzie otwarty, ale nie zostanie przerwany.

RYTUAŁ OSTARA DLA DWOJGA

Poniższy rytuał został stworzony do odprawiania przez dwoje ludzi. Może to
być dowolna para osób – nie musi to być koniecznie mężczyzna i kobieta.
Rytuał ten nadaje się zarówno dla małżonków, jak i dla dwójki przyjaciół,
rodzeństwa czy też rodzica z dzieckiem.
Z uwagi na to, że rytuał ten ma wiele wspólnego z pojęciem równowagi,
będziecie się dzielić odpowiedzialnością za jego wykonywanie. Powinniście
też podzielić się obowiązkami związanymi z przygotowaniem rytuału. Na
potrzeby obrzędu przygotujesz taki sam ołtarz, jak w przypadku odprawiania
rytuału w pojedynkę.

Cel:

Przywołanie czterech żywiołów oraz Boga i Bogini i proszenie ich o
przychylność i pomoc w przywróceniu równowagi życiowej dla każdej z
osób.

Miejsce:

Na zewnątrz – jeśli pogoda nie jest wystarczająco dobra, może was to
rozpraszać albo w inny sposób przeszkadzać w odprawianiu rytuału.
Wówczas znajdź odpowiednie miejsce wewnątrz budynku.

Potrzebne przedmioty:

Ołtarz udekorowany reprezentacjami ziemi, powietrza, wody i ognia oraz
Boga i Bogini.

Przygotowania do rytuału:

Przygotuj ołtarz i upewnij się, że zawiera on reprezentacje czterech żywiołów
(ziemi, powietrza, wody i ognia) oraz reprezentacje Boga i Bogini.
Symboliczne przedstawienia czterech żywiołów powinny być możliwie jak
najbardziej zbliżone wyglądem do każdego z elementów. Na przykład dla
przedstawienia wody użyj prawdziwej wody. Możesz zrobić specjalną wodę
księżycową – przeznaczoną do odprawiania rytuałów – zostawiając wodę w
przezroczystym szklanym naczyniu na całą noc na zewnątrz w czasie pełni
księżyca. W roli ziemi może wystąpić garść sadzy, sól albo piasek. Płonące
kadzidło będzie doskonałe do reprezentowania powietrza. Jeśli komuś nie
odpowiada zapach kadzidła albo dym, można w zamian unosić w dłoniach
pióro. Ogień to ogień – może przybrać postać świecy albo nawet małej
pochodni. Jeśli chodzi o przedstawienia Boga i Bogini, to mogą nimi być
figurki, obrazy, a nawet świece: złota dla Boga i srebrna dla Bogini.
Użyj któregokolwiek rękodzieła, wykorzystaj także inne pomysły, aby
udekorować ołtarz i nadać mu przyjemny dla oka wygląd. Każdy uczestnik
powinien przygotować przynajmniej jedną dekorację na ołtarz. Pamiętaj, że
jest to miejsce, do którego przychodzicie, aby oddać cześć swoim bóstwom.
Poświęć trochę czasu, aby ołtarz wyglądał ładnie z korzyścią dla bóstw, jak i
dla was samych. Pokaż, że ma to dla ciebie istotne znaczenie. Przygotuj
również jedną lub dwie ofiary z listy opisanej w poprzednim rozdziale.

Rytuał:

Zacznij od zakreślenia kręgu. Potem przywołaj cztery żywioły.
Najpierw żywioł powietrza. Jedna z osób powinna trzymać w dłoniach
reprezentację powietrza, a potem – kiedy oboje zwrócicie się twarzą w stronę
kierunku wschodniego – powiedzieć następujące słowa:

Święte powietrze, błogosławione przez Boginię
I strażnice wschodu,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Druga osoba powinna przesunąć się teraz w kierunku południa i trzymając w
dłoniach reprezentację ognia, powiedzieć swoją kwestię w chwili, kiedy oboje
zwrócicie się twarzą w stronę południa:

Święty ogniu, błogosławiony przez Boginię
I strażnice południa,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnie osoba pierwsza powinna przejść w kierunku zachodu, trzymając w
dłoniach reprezentację wody. A potem, kiedy oboje zwrócicie się twarzą w
stronę zachodu, wypowiedzieć słowa:

Święta wodo, błogosławiona przez Boginię
I strażnice zachodu.
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Druga osoba powinna teraz pójść w stronę północy, trzymając w dłoniach
reprezentację ziemi, i w chwili, kiedy oboje zwrócicie się twarzą w kierunku
północy, wypowiedzieć kwestię:

Święta ziemio, błogosławiona przez Boginię
I strażnice północy,
Dołącz do nas dzisiejszego wieczoru,
W tym świętym dniu
Zrównania dnia
Z nocą.

Następnie zaproście Boginię, aby do was dołączyła. Jeśli jedną z osób jest
kobieta, to powinna ona podnieść w górę reprezentację Bogini albo zapalić
przeznaczoną dla niej świecę i wypowiedzieć następujące słowa:

Dziewicza Bogini, która wkrótce zostaniesz matką,
znana pod wieloma imionami,
Przywołujemy dziś twoją obecność,
w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia i nocy,
W dniu nowych początków,
Abyś dołączyła do nas w świętowaniu.
Bogini ziemi, Bogini wszystkich żywych stworzeń,
Bogini wiosny,
Dołącz do nas teraz.

Potem zaproście Boga. Jeśli jednym z uczestników jest mężczyzna, to
powinien on podnieść w górę reprezentację Boga albo zapalić przeznaczoną
dla niego świecę i wyrzec następujące słowa:

Potężny Panie, który wkrótce zostaniesz ojcem,
znany pod wieloma imionami,
Przywołujemy dziś twoją obecność,
w tym dniu równowagi,
Zrównania dnia i nocy,
W dniu nowych początków,
Abyś dołączył do nas w świętowaniu.
Boże ziemi, Boże wszystkich żywych stworzeń,
Boże wiosny,
Dołącz do nas teraz.

Ten, kto przemawiał jako ostatni, powinien teraz pozwolić przemówić drugiej
osobie w parze. Podczas wypowiadania następnych wersów zmieniajcie się i
mówcie na przemian, aby zachować równowagę między waszą dwójką:

Dzisiaj jest Dzień Wiosennego Zrównania Dnia z Nocą.
To dzień, w którym ziemia się budzi
Wraz z płynącymi znowu strumieniami.
Soki płyną w drzewach,
Głosząc wszem i wobec nadejście nowego życia.
Śnieg się topi, trawa zaczyna zielenieć,
A kwiaty wkrótce będą wydzielać zapachy w unoszącą je bryzę.
Ziemia ożyła po raz kolejny.
Dzisiaj jest dzień równowagi i dzień rozpoczynania na nowo.
Dzień dzisiejszy przynosi zaranie nowej wiosny.
Światło i ciemność pozostają w harmonii.
Całe istnienie pozostaje razem w harmonii.

W tym momencie oboje powinniście się odwrócić twarzami do siebie
nawzajem i chwycić za ręce.

Użyjcie tabeli umieszczonej na następnej stronie jako punktu wyjścia do
kolejnego etapu rytuału – będziecie teraz mówić na przemian, wskazując
jakieś pojęcie. Druga osoba będzie odpowiadać przeciwieństwem tego pojęcia
albo jego odpowiednikiem, a potem mówić następne pojęcie z tabeli.
Pierwsza osoba będzie odpowiadać przeciwieństwem tego pojęcia i
przechodzić do następnego słowa. W ten sposób będziecie mówić na
przemian. Za każdym razem, kiedy mówisz swoje słowo albo pojęcie, twój
partner będzie je równoważyć przeciwieństwem tego pojęcia. Kiedy już
przejdziecie przez całą tabelę, spróbujcie samodzielnie wymyślić kolejne
słowa i sprawdźcie, ile par pojęć uda wam się jeszcze znaleźć.


Powyższa tabela da wam punkt wyjścia, aby przejść do innych pojęć.
Możecie swobodnie się po niej poruszać albo po prostu zamiast zawartych w
niej słów użyj pojęć, które sami wymyślicie. Kiedy już nie możecie wymyślić
nic więcej, możecie puścić swoje dłonie i kontynuować rytuał.
W tym momencie możecie odbyć „Medytację dla oceny równowagi
życiowej” opisaną we wcześniejszym rozdziale. Kiedy skończycie, będziecie
kontynuować rytuał na zmianę. Pierwsza osoba postawi kolejne pytanie
drugiej osobie, która na nie odpowie (albo na głos, albo w myślach), a potem
zada to samo pytanie pierwszej osobie. Nie spiesząc się, pomyśl o
odpowiedziach, a następnie odpowiedz na zadane pytanie. Nie musisz się
spieszyć, nie poganiaj też drugiej osoby. Możesz nawet usiąść podczas tej
części rytuału, aby uzyskać bardziej refleksyjny stan umysłu i głębiej się
zastanowić przed udzieleniem odpowiedzi. Jeśli czujesz się wystarczająco
komfortowo z drugą osobą, możecie usiąść naprzeciw siebie i trzymać się za
ręce. Wówczas pierwsza osoba wypowie słowa:

W tym dniu równowagi poświęć chwilę, aby pomyśleć –
Oddać się refleksji nad swoim życiem.
Czy twoje życie jest w harmonii,
A jeśli nie, to co musisz w nim zmienić,
Aby takie się stało?

Druga osoba powinna odpowiedzieć. Jeśli odpowiadacie tylko sobie w
myślach, będziesz wiedzieć, kiedy druga osoba skończyła, kiedy powtórzy
pytanie, zadając je tobie. Kiedy pierwsza osoba skończyła odpowiadać na
pierwsze pytanie, możecie przejść do następnego:

Wiosna to czas nowych początków, nowego życia.
Tak jak kwiaty przebijają się spod powierzchni ziemi,
A pąki zamieniają się w liście i kwiaty,
Nowe życie otacza nas wszystkich.
Co musi zostać zasiane, aby wprowadzić nowy rozwój
do twojego życia?

To pytanie powinno być zadane w ten sam sposób jak pierwsze, druga osoba
ma odpowiedzieć na głos albo w myślach, a kiedy skończy, zadaje to samo
pytanie osobie pierwszej. Kiedy pierwsza osoba skończy odpowiadać,
kontynuuje rytuał.

W tym momencie znowu będziecie mówić na zmianę, a zacznie pierwsza
osoba.

Przynosimy nasze pragnienia, nasze potrzeby,
Aby wprowadzić równowagę i nowy rozwój do naszego życia.
Niezależnie od tego, czy chodzi o rozwój duchowy,
emocjonalny, umysłowy czy fizyczny,
Prosimy naszego Pana i Panią o błogosławieństwa.
Prosimy o siłę i odwagę, kiedy będą nam potrzebne.
Prosimy o empatię i współczucie, kiedy będą nam potrzebne.
Pomóż nam zobaczyć ścieżkę otwierającą się przed nami.
Pomóż nam oświetlić naszą drogę.

Następnie razem powiedzcie następującą kwestię:

Składamy nasze ofiary Panu i Pani.

Podnieś ofiary w górę i ogłoś, czym one są:

Ofiarujemy te podarki, aby uczcić tę miłość i oddanie,
które pragniemy wyrazić,
I podziękować Panu i Pani
Za ich wskazówki, miłość i wsparcie.
Wraz z tymi podarunkami oddajemy wam cześć.

Teraz odłóż ofiary z powrotem na ołtarz.

Zacznij zamykać swój rytuał. Jeśli uczestnikiem jest mężczyzna, powinien on
– trzymając w dłoniach reprezentację Boga – wypowiedzieć następujące
słowa:

Panie, dziękujemy ci za twoją obecność i miłość.
Żegnamy cię w swoim oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.
(Jeśli reprezentacją jest świeca, to należy ją teraz zdmuchnąć).

Jeżeli w rytuale uczestniczy kobieta, to powinna ona – trzymając w dłoniach
reprezentację Bogini – powiedzieć następujące słowa:

Pani, dziękujemy ci za twoją obecność i miłość.
Żegnamy cię w swoim oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.
(Jeśli reprezentacją jest świeca, to należy ją teraz zdmuchnąć).

Teraz oboje obróćcie się w kierunku zachodu i niech jedno z was wygłosi
kwestię:

Strażnico zachodu,
Błogosławiona wodo,
Źródło życia,
Żegnamy cię w naszym oddaniu.
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Oboje odwróćcie się w stronę północy i niech drugie z was powie:

Strażnico północy,
Błogosławiona ziemio,
Domu wszystkich wzrastających nasion,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Teraz odwróćcie się w stronę wschodu i niech pierwsza osoba powie:

Strażnico wschodu,
Błogosławione powietrze,
Które trzymasz nas wszystkich przy życiu,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Na koniec odwróćcie się w stronę południa i niech druga osoba powie:

Strażnico południa,
Błogosławiony ogniu,
Który przynosisz nam wszystkim ciepło,
Opuść nas zgodnie ze swą wolą.

Na koniec oboje zakończcie rytuał słowami:

Krąg będzie otwarty, ale pozostanie przerwany.