wtorek, 15 września 2020

Mabon / Równonoc Jesienna - Modlitwy i Inwokacje

GODNIE ZE SWOJĄ TEOLOGIĄ poganie zwykle nie używają

katechizmów i nie obchodzą głównych uroczystości liturgicznych. Oznacza

to, że nie ma oficjalnych inwokacji i modlitw. Zamiast tego są domowe

inwokacje oparte na epickich poematach, pieśniach Homera, a także

podstawowej koncepcji próśb. Wszystko, co się z tym wiąże, to proste

inwokacje i modlitwy; możesz dołączyć je do pisanych przez siebie rytuałów,

stworzyć do nich rytuały lub wykorzystywać je przy tworzeniu własnych

inwokacji.

Podczas układania inwokacji lub modlitwy ważne jest, aby zwracać

uwagę na szczegóły dotyczące danego bóstwa. Załóżmy, że chcesz

wypowiedzieć inwokację do Ateny, która jest patronką wielu spraw. Szukasz

w niej erudytki, ikony feminizmu, wojowniczki czy nauczycielki pokory? Ze

wszystkim naraz możesz sobie nie poradzić. Poświęć zatem trochę czasu na

poczytanie o danym bóstwie i na poznanie go, zanim zaczniesz odmawiać do

niego inwokacje lub składać prośby. Jedni bogowie nie będą chcieli spełnić

twoich próśb, a jeszcze innych nie będą interesowały ani rytuały, ani ty sama.

Często jest to kwestia rezonansu. Kierowanie się wyobrażeniami może

doprowadzić do właściwej osoby w związku z pożądaną pracą oraz natchnąć

do odpowiedniego sposobu podziękowania/odesłania energii za tę pomoc.

Zwłaszcza w przypadku osób rozpoczynających rytualne praktyki, w których

bogowie odpowiadają na wezwania, może upłynąć trochę czasu, zanim

usłyszą one owych bogów i zapracują na swój wewnętrzny instynkt.

Poszukiwania mogą zabrać cię tam, gdzie nie sięga intuicja.

Przed rozpoczęciem całej rytualnej inwokacji do bóstwa odmów modlitwę

i pomedytuj, aby przedstawić się tej istocie. W tym celu możesz zastosować

niektóre z zawartych w niniejszej książce inwokacji. Nakreśl krąg, odmów

inwokację, a następnie wypowiedz na głos prośbę o nawiązanie łączności,

aby móc poznać się z bóstwem. Dołącz do tego złożenie ofiary, czy to

w postaci rytuału libacji, czy też palenia kadzidła lub świecy. Niezależnie od

tego, czy ofiara jest skuteczna, czy naładowuje energetycznie, zazwyczaj  stanowi stosowny ceremoniał.

W obecnych czasach, kiedy popkultura często w zabawny sposób

przedstawia charakter i cechy bóstw, dobrze jest zajrzeć do źródeł, które

ukształtowały ich współczesne postacie. Chociaż Herkules i Xena mogą

wydawać się wspaniali, najpierw postaraj się zajrzeć do materiału

źródłowego. Zobacz, co o swoich bogach pisali starożytni Grecy, jak

celtyckich bogów opisywały ludowe opowieści Mabinogion, zajrzyj do

Bhagavad Gita opisującej bóstwa hinduskiego panteonu i tak dalej. Podczas

czytania i rozważań na temat tych bóstw pamiętaj, że ich znaczenie kulturowe

ma swoje korzenie w kraju, z którego pochodzą, więc niektóre mogą

postrzegać rzeczy w sposób znacznie odmienny, niż jest tobie znany. Nawet

jeśli koncepcja bogów i ich postaci jest ściśle metaforyczna, to i tak dobrze

jest zastanowić się nad tym, chociażby tylko po to, aby oszacować, w jakiej

mierze takie inwokacje mogą wpłynąć na twoje podświadome wzorce.

Jeśli przed inwokacją bóstwa potrzebujesz więcej informacji, możesz

zajrzeć do internetu, gdzie znajdziesz materiały źródłowe.


ISZTAR I TAMMUZ: Isztar i Tammuz są dobrze znani w kulturze

Zachodu, znajdują się wśród pogańskich bóstw wzmiankowanych w Starym

Testamencie. W szczególności znany jest jeden z sezonowych rytuałów

związanych z bogiem Tammuz, w którym kobiety płaczą na polu nad ziemią

w symbolicznym akcie żałoby po jego śmierci. Mimo to wiemy niewiele

o rytuałach związanych z tymi bóstwami. Jeśli zatem zdecydujesz się je

wywołać, nie spiesz się – wymagają one rytuału wprowadzenia bardziej niż

jakiekolwiek inne bóstwa wspomniane w niniejszej książce.

INWOKACJA DO ISZTAR

Królowo niebios, spoglądamy w stronę orła,

aby skierować do ciebie nasze przesłanie miłości.

Wielka matko, kapłanko nieba, bądź dla nas łagodna;

ześlij deszcz na nasze pola jak wtedy, gdy opłakiwałaś Tammuza.

Ukołysz nas, chociaż kierujemy się w stronę nieba,

to nie spieszno nam do ziemi, ale zrób to delikatnie,

kiedy nadejdą nasze „martwe” czasy.

INWOKACJA DO TAMMUZA

W chwilach wypełnionych łzami sadzimy nasiona,

jako że ty, Tammuzie, położyłeś się pod ziemią, by je przyjąć.

Oto radość, że będziemy mogli je zasiać,

ta radość, która wyrasta z głębi, której sięga,

skrywana wciąż jeszcze na dnie, by wnet podnieść się,

sięgnąć ku światłu.

Rośniemy, wzrastamy, twój powrót poczyni

koniec wszystkich ciemnych nocy, każdego chłodu w duszy.

Bądź pasterzem naszym, twojego ludu, dbaj o nas,

tak byśmy mogli zadbać o twe ciało, które upadło na tę ziemię.

INWOKACJA DO DEMETER

Demeter to wielka bogini matka i opiekunka Misteriów Eleuzyjskich. Mabon

stanowi istotny okres dla niej, Persefony i Plutona. Chociaż wiele ludowych

przekazów dotyczących bogini zbóż skupia się na jej wpływie na rolnictwo,

uczą one także o empatii i współczuciu.


Matko ziarna, matko wszystkiego, co rośnie,

zwracamy się do ciebie, ofiarujemy nasze ręce,

oddajemy nasz błogostan za twój błogostan,

naszą miłość za twoją miłość,

naszą stratę za twoją stratę.

Otwieramy się na twe Misteria,

zestrajamy, słuchamy, obserwujemy.

Będziemy radować się z tobą, jako że ty się radujesz.

Błogosławione są twoje Misteria.

Błogosławione są twoje Łaski.

Błogosławiona jesteś ty, Matko Pszenicy,

Matko Zbóż, która zmienia pory roku

przez słońce, ogień, wiatr i deszcz.

Czekamy z tobą na powrót Persefony.

Oddajemy hołd twoim lekcjom podczas pracy na ziemi.


INWOKACJA DO KORY

Słodkie dziewczę na skraju ziemi, nie lękaj się.

Masz w sobie siłę wszystkich kobiet.

Masz w sobie moc swoich miłości, by wytrwać!

Kiedy zstępujesz do piekieł, nasze serca zstępują z tobą.

Ze wszystkich naszych ludzkich pragnień

to ty jesteś tą, do której podążamy –

do twoich myśli ogrzewających nas w ciemne noce.

Pomagasz nam pamiętać o misteriach wiosny,

świetle, które ogrzewa ziemię, łasce cudu,

kiedy obserwujemy wspaniałości tego świata,

nawet jeśli tęsknota za tobą jest słodko-gorzka.

Oczekujemy z niecierpliwością na spoczynek w ciemności.

Kiedy jesteś pod ziemią, możemy odpocząć.

Pozdrawiamy cię na skraju ziemi, kiedy śnieg spływa w glebę,

by usłyszeć twoje rady; by ujrzeć w tobie kobietę.


INWOKACJA DO PERSEFONY

Królowo świata umarłych, pozdrawiamy cię

libacjami, owocami, miodem, pachnidłami.

Przemów, byśmy mogli usłyszeć głosy naszych przodków,

kiedy ziemia staje się sucha i ciemna.

Żółte ścieżki znaczą twoje ślady odejścia.

Oddajemy ci teraz to, cośmy pochowali;

składamy ból, miłość przechowywane w naszych piersiach

tobie, o królowo umarłych.

Niech nasze serca będą jasne, kiedy cię spotkamy.


INWOKACJA DO PLUTONA

Królu Hadesu, chroniący to, co leży pod ziemią,

wołamy do ciebie, który otrzymuje to, co sadzimy w ziemi.

Osądź nas łaskawie, bądź miłosierny, kiedy staniemy przed tobą,

zbierając w końcu plony tego wszystkiego, cośmy zasiali.

Składamy przed tobą te stare bolączki, by odpocząć.

Weź je ze sobą, królu,

i wyślij je tam, gdzie ich miejsce.


INWOKACJA DO PLUTONA

I PERSEFONY

Niech będą pozdrowieni król i królowa,

władcy umarłych, głosy umarłych!

Przyjmijcie nasze przesłanie miłości,

jako że wszystko wokół nas

starzeje się, leży nieruchomo,

oddaje się pod waszą opiekę.

Wysyłamy na ziemię to, co w spoczynku może urosnąć,

to, co możecie przez chwilę zatrzymać w Krainie Umarłych.

Bądźcie miłosierni, królu i królowo –

zabierzcie tylko to, co musi być zabrane,

byśmy mogli żyć tutaj przez kolejny sezon.


INWOKACJA DO MABON

Celtycki Mabinogion odwołuje się do Mabon jako syna wykradzionego

„spomiędzy jego matki i murów”. Aidan Kelly uważa, że zniknięcie Mabona

jest porównywalne do porwania Persefony, a Modron była boskim

uosobieniem ziemi, po której stąpali Celtowie – w ten sposób Mabon był

dosłownie synem ziemi i częścią cyklicznych misteriów.


Bądź pozdrowiony Mabonie, synu Modron,

wysławiany więźniu!

Ujawnij to, co ukryte,

poprowadź nas przez ścieżkę

do tego, co ukryte,

do wspomnień dawno zapomnianych.

Pokaż nam, co kryje się poza murami zamku.

Wyślij kosa, by dla nas zaśpiewał,

wyślij nam jelenia, by doścignąć,

wyślij nam sowę, by usłyszeć,

wyślij nam orła, by zobaczyć,

wyślij nam łososia, by powiedział,

jak uwolnić to, co ukryte.


INWOKACJA DO MODRON

Wielka Matko, bogini ziemi,

widzimy twój żal i oddajemy mu cześć.

Widzimy twą miłość i ją hołubimy.

W ciszy pozwól nam posłuchać ziemi,

byśmy mogli usłyszeć twój głos,

mowę między oceanem a wiatrami.


INWOKACJA DO DIONIZOSA

Starożytni Grecy czcili Dionizosa jako mistrza tajemnic winorośli, podobnie

jak Demeter jako sprawującą kontrolę nad tajemnicami ziarna. W starożytnej

Grecji kult Dionizosa wiązał się z ekstazą i winem.


Chwała królowi winorośli!

Synu Semele, to ekstaza, którą zapewniasz,

uwalnia nas od smutku życia.

Z tych winogron spływa balsam na smutki,

dzięki czemu wróciwszy do realnego świata,

pamięć o takiej radości sprawia,

że nasze straty nie wydają się tak okropne;

nasz ból nie tak wielki.

Jesteś tym, który podnosi na duchu ubogich,

który uwzniośla kobiety, który uwalnia niewolników,

jak i tych zniewolonych.

Bogu podwójnych wrót,

dwukrotnie zrodzony z kobiety i mężczyzny,

opróżniamy nasze kielichy dla ciebie,

uderzamy stopami o ziemię dla ciebie!

Tym winem, tym trunkiem, upajamy się tobą.

Tańczymy aż do ekstazy w świetle słońca.

Tańczymy ponownie, kiedy deszcz leje się na ziemię,

kiedy ty wlewasz się w winorośl,

kiedy ty wlewasz swe jestestwo w nas –

jesteśmy pełni ciebie, tak jak i ty pełny nas.


INWOKACJA DO BACHUSA

Niektórzy imion Bachus i Dionizos używają wymiennie. Rzymianie dobrze

się spisali, ustanawiając synkretyzm religijny, który tylko trochę utrudniał

wciągnięcie innych kultur do ich imperium. Jednakże pewne różnice

występują. Na poziomie intuicyjnym da się odróżnić Bachusa od Dionizosa,

choć jeden mógłby postrzegać drugiego jako rodzaj swojego cienia.

Jeśli odmawiasz inwokacje i modlitwy, warto, abyś oddzieliła modlitwę

do Bachusa od tej do Dionizosa.

Tłumaczenia hymnów do Bachusa można znaleźć w internecie. Oto XXIwieczna

wersja oryginalnej pieśni:


Chwała tobie, Bachusie, głosie błyskawic,

rogaty bogu ziemi i uprawy, byku z niebios!

Ten, który budzi namiętność, karmi się nią,

uczy jej, uwalnia ją.

Chwała tobie, nieśmiertelny królu,

usłysz nasze błagania, które wznosimy,

by świętować, by wyśpiewywać na twoją chwałę,

ponieważ to, co uprawiamy,

może rozbudzić pasje i radość

w nadchodzących sezonach.


INWOKACJA DO APOLLO

Poganie często postrzegają sabaty jako święta słoneczne, a podczas esbatów

celebrują księżycowe cykle. Mabon jako równonoc jest szczególnie

słoneczny, dlatego niektórzy poganie decydują się oddawać cześć bogom

słońca właśnie w tym czasie. Starożytni byli w pełni świadomi, że słońce jest

niezbędne wszystkim płodom rolnym do zdrowego wzrostu. Rośliny nie

dostaną tego, czego potrzebują do życia, bez wystarczającej ilości słońca.

Z kolei jeśli będzie go za dużo, zwiędną i umrą. W związku z tym kult Apollo

zyskał odrębne znaczenie w czasie celebracji zbiorów.


Chwała ci, Apollo!

Pozdrawiamy cię, kiedy ciągniesz swój rydwan po niebie.

Wysyłamy nasze pocałunki, oddajemy ci cześć i chwałę!

Czujemy, jak nas schładzasz, gdyż być tak musi

od czasu do czasu między kochankami.

Przybądź, wiosno, my także jesteśmy ciebie spragnieni –

by poczuć twój dotyk na skórze, by zobaczyć, co sama

możesz wznieść z ziemi.

Bywaj zdrów, Apollo, aż do jesieni.

Uwielbiamy przebłyski pochodzące

z twojego lśniącego oblicza zza szarzejącego nieba.


INWOKACJE DO BOGINI I BOGA

Wielu pogan akceptuje ideę poszczególnych bogów i bogiń lub jednego

Boga/jednej Bogini o wielu twarzach. Niektórzy wolą modlić się lub

odmawiać inwokację do tego, co postrzegają jako jedną całość – do

Boga/Bogini, lub przynajmniej zwracać się do Boga i Bogini (lub Pana i Pani)

jako odrębnych istot.

INWOKACJA DO BOGINI

Błogosławiona Bogini, matko wszystkiego, co istnieje,

prosimy, byś pobłogosławiła nasze zbiory,

oraz wszystko, co wykiełkuje z nasion wysianych w tym roku.

Twa obfitość jest nieskończona; twa obecność wieczna.

Prosimy na twoją łaskę, daj nam siłę, by oddać tobie to,

co ty dałaś nam.

INWOKACJA DO BOGA

Błogosławiony małżonku, pozdrawiamy cię łzami i uwielbieniem.

To twoja dobroć pozwala nam żyć;

twoja ofiara, która przypomina nam, by dbać o innych –

by rozciągnąć tę troskę poza własne plemiona.

Ty, który umarłeś za nas, prowadź nas, żyj dla nas.

Przyjmujemy twe nauki, przyjmujemy twą troskę

i splatamy z tobą nasze życie

dla dobra wszystkich,

tak jak ty zrobiłeś to dla dobra nas wszystkich.


INWOKACJA DO PANA I PANI

Panie i Pani,

nawet wy, najświętsza ze wszystkich par,

musicie pozwolić śmierci was wykraść.

Widzimy to, wiemy o tym.

Panie, życzymy ci szczęśliwej podróży.

Pani, życzymy ci bezpiecznego powrotu.


INWOKACJA DO CIEMNEJ NOCY DUSZY

Hiszpański mistyk św. Jan od Krzyża około roku 1579 stworzył poemat

„Ciemna noc duszy”, aby opisać, jak dusza opuszcza ciało i osiąga

zjednoczenie z Bogiem. Tytuł poematu jest obecnie używany przez mistyków

wielu religii (i przez niektórych terapeutów), by opisać ludzi

doświadczających w życiu tak ogromnych trudności, że zarówno osoby

religijne, jak i te niereligijne – tracą wiarę lub przechodzą duchowy kryzys.

Pomimo że twórca poematu postrzegał tę ostateczną ciemną noc jako śmierć,

niektóre religie pogańskie wierzą, że ludzie mogą doświadczyć śmierci nie

tylko w sensie fizycznym, ale także metaforycznym.

Pogrążeni w duchowym kryzysie mogą mieć szczególne trudności

podczas święta Mabon. Skupia się ono bowiem na temacie wdzięczności

i ofiary z naciskiem na więzy miłości i wspólnoty. Dla osoby przechodzącej

podobny kryzys tematy te mogą wydawać się uciążliwe.

Złożoności danej sytuacji nie da się wyrazić żadną modlitwą. W czasie

kryzysu bywa i tak, że nie jest ona w stanie oddziaływać. Jednak wewnętrzne

napięcie można zmniejszyć dzięki uczciwej postawie – wyrażonej chociażby

w formie szczerej modlitwy. Oto proponowana modlitwa (pomocne może

okazać się wypowiedzenie jej na głos):


Boże/Bogini, chcę być wdzięczna.

Chciałam być wdzięczna.

Mogę nawet zrozumieć, jak twoja ofiara doprowadziła nas tutaj.

Choć bardzo tego chcę, nie jestem w stanie poczuć tego teraz.

Widzę radość, ale moje serce jest niewzruszone –

Już nawet nie pamiętam czasu, kiedy było inaczej.

Teraz odczuwam ból.

Uśmierza zmysły, osłabia więzy.

Nawet cię nie dostrzegam przez wszystkie moje rany.

Czuję się opuszczona, zignorowana, zraniona

przez ciebie i wszystko, co mnie otacza.

Nie jestem pewna, czy to, co posiałam,

zostanie w ogóle nagrodzone.

Czy powrócisz do mnie?

Czy kiedykolwiek byłeś/aś tu dla mnie?

Czy jest coś, co musisz mi wybaczyć?

Potrzebuję twojej miłości, Boże/Bogini.

Potrzebuję twojego współczucia.

W tej chwili wypowiem moją prawdę:

Wątpię. Nie ufam. Cierpię.


PODZIĘKOWANIE

Ostatecznie w Mabon chodzi o wdzięczność. Istnieje wiele sposobów jej

wyrażania i naprawdę jest ona częścią codziennego życia poganina. Mabon

jest ostatecznym świętem dziękczynnym, zanim ponownie przeniesiemy się

w głębsze tajemnice życia – choć czasem nawet samo uczucie wdzięczności

może stanowić tajemnicę.


MODLITWA DZIĘKCZYNNA

Boże i Bogini, wy, którzy odwracacie bieg wydarzeń,

którzy zmieniacie energie przy nachyleniu ziemi,

dziękujemy za waszą życzliwość i szczodrość.

Sprawcie, byśmy o was pamiętali i o sobie samych

w nadchodzącym okresie zimowym:

nie tylko jedzenie i woda utrzymują nas przy życiu,

ale szczere połączenie serc,

które przeprowadza nas przez zimę.

Prosimy was o pobłogosławienie tego posiłku,

byśmy mogli dzierżyć jak najlepsze błogosławieństwa

i więzy między sobą w nadchodzącym roku.

Bądźcie błogosławieni!


MODLITWA DZIĘKCZYNNA ZA PLONY

O Panie i Pani, podziękowaniami i głoszeniem chwały,

libacją i kadzidłem, świętujemy dary,

które ciążą na naszym stole.

Dary każdego z nas, które przechodzą z nami z roku na rok,

z jednej pory roku na drugą,

z dnia na dzień,

a nawet z jednej chwili do następnej.

Jesteśmy tu po to,

by uczyć się nawzajem i słuchać was.

Pozwólcie nam celebrować,

pozwólcie nam posłuchać,

pozwólcie dzielić naszą radość z wami i między sobą.


Modlitwy i inwokacje działają najskuteczniej wtedy, gdy poparte są

wiedzą na temat tego, do kogo się zwracasz, i pochodzą z głębi serca. Mabon

jest świętem dziękczynienia – ale nic nie szkodzi, jeśli w tym czasie nie

czujesz się niezmiernie wdzięczna. W niektórych latach zbiory są

rzeczywiście słabe. Według Jamesa Fraziera starożytni poganie mieli zwyczaj

grzebania posągów boga do góry nogami oraz przeprowadzania innych

rytuałów znieważania, kiedy zbiory były słabe. Nowocześni poganie tak nie

postępują – po części dlatego, że większość z nas żyje w miejscu, gdzie słabe

zbiory mają postać niskich zarobków i wysokich czynszów, ale także

ponieważ wielu pogan wierzy, że nawet symboliczna agresja przynosi więcej

szkody niż pożytku. W duchowym połączeniu w trudnych czasach nie chodzi

o nagrodę, tylko o rozmowę, nawet jeśli nie jesteś do końca pewna, czy nie

jest ona jednostronna. Czasami sam akt modlitwy jest wystarczająco

uspokajający. Jeśli możesz, składaj ofiary, módl się i poszukaj wdzięczności

w tym, że bez względu na wszystko pory roku i tak przemijają.